Aktuality

18.09.2009

Šest principů Pilatovy metody

 

Plynulost pohybů

Všechny cviky se stávají z vláčných pohybů. Vychutnejte si každý nepatrný detail jednotlivých cviků a všímejte si, jak jsou vaše pohyby díky tomu stále plynulejší a půvabnější. Rytmus podporuje ladnost a pohyblivost, a zlepšuje tak i způsob pohybu v běžném životě.

 

Střed těla

Myslete na to, že každý pohyb by měl vycházet ze středu těla. Tento střed se v Pilatově metodě označuje jako „powerhouse“ a nachází se v oblasti pupku. Cviky se však nesoustřeďují jen na břišní svaly, nýbrž také na svalstvo zad a pánevního dna. Pouze optimální souhra uvedených svalů vám vytvoří silný a stabilní střed těla, který potřebujete pro správné držení těla a půvabné pohyby.

 

Dýchání

Pilatova metoda posiluje jak plíce, tak svaly. Hluboký nádech podporuje okysličování krve. Důkladný výdech pomáhá při aktivaci hlubokého svalstva. Další klad: uvědomělé dýchání uvolňuje a vytváří vlastní rytmus, který vám pomůže při cvičení.

 

Kontrola

Všechny pohyby musí probíhat vědomě a řízeně. Pokuste se je provádět se stejným ovládáním těla jako tanečník. Tímto způsobem si nejen intenzivně procvičíte tělo, ale zároveň jej ochráníte před zraněním.

 

Přesnost

Jeden jediný precizně provedený pohyb přinese víc užitku než deset nedbale provedených cviků. Každý cvik se proto provádí jen párkrát – kvalita je důležitější než kvantita.

 

Koncentrace

Zaměřte veškerou svou pozornost na správné provádění cviků. Uzavřete se sami do sebe a během cvičení zapomeňte na vnější svět. Po cvičení se pak budete cítit duševně svěží a uvolnění.

 

V čem je cvičení specifické

Na Pilatově metodě je mimořádné to, že s každým dalším cvikem posilujete a stabilizujete střed těla, který je tvořen pánevním dnem, svaly břicha a zad. Jednotlivé vrstvy tohoto svalstva se přitom procvičují a posilují zevnitř směrem ven. Navíc již před vlastním pohybem vědomě aktivujete hluboko uložené vrstvy svalstva. Teprve potom nastává pohyb, který zapojuje kromě hluboko uložených svalů také povrchové vrstvy svalstva. Pouze „powerhouse“ (střed těla) posílený tímto způsobem dokáže vytvořit svalové předpoklady pro správné držení těla a ochrání vám záda před poraněním – přičemž hluboké svalstvo stabilizuje a povrchově umožňuje pohyb. Povrchové svaly, které bývají křečovitě napjaty, se mohou opět uvolnit. Bolesti v zádech se tak stanou pouhou nepříjemnou vzpomínkou.

 

Štíhlé svaly

Dalším speciálním rysem Pilatovy metody je současné posilování a protahování svalů. Síla a pružnost zůstávají v rovnováze. A ta se projeví i navenek pevnými štíhlými svaly namísto mohutných povrchových svalů, jaké se formují jednostranně zaměřeným posilováním.

 

Správné držení těla

Pilates vám ukáže, co vlastně znamená správné držení těla. Vyváženým procvičováním hlubokých i povrchových svalů trupu dodáte tělu sílu a pružnost, aby se mohlo tím nejlepším způsobem narovnat. A to s trvalým výsledkem: dokonce i vaše běžné pohyby budou postupem času stále plynulejší a ladnější.

 

Celkové uvolnění

Zlepší se vaše uvědomění si vlastního těla, protože ho do každého cviku musíte zapojit od hlavy po paty. Tímto způsobem se poznáte (procítíte) až do nejmenšího detailu. Tělo i mysl během cvičení ideálně regenerují, takže můžete načerpat nové zásoby energie.

 

Všechny cíle cvičení v kostce

Při pravidelném a správném cvičení můžete počítat s následujícími výsledky:

  • Silný a stabilní střed těla
  • Pevné a štíhlé svalstvo
  • Méně problémů s držením těla
  • Půvabné pohyby
  • Lepší uvědomění si vlastního těla
  • Méně svalových křečí
  • Více vyrovnanosti
  • Zvýšení výkonnosti při jiných sportovních aktivitách

 

zpět

 

Načerpejte novou energii právě u nás... chci sportovat

Aktuality