Aktuality

15.09.2010

Cvičení v těhotenství

.

Přestože těhotenství poměrně zatěžuje celé tělo, je vhodné se na něj připravit již ve fázi plánování. Pro oba partnery je příjemné si zasportovat a protáhnout si tělo. Ženy pak tuto přípravu v těhotenství poměrně ocení. Existuje celá řada cviků a různá cvičení pro těhotné.

 

Cvičení slouží k udržení fyzické kondice, přípravě na porod a celkovému duševnímu naladění.

 

Význam cvičení:

  • Pomáhá udržovat tělesnou kondici
  • Brání obezitě
  • Bojuje s hemoroidy
  • Zabraňuje otokům
  • Pomáhá v prevenci bolestí zad
  • Napomáhá správnému držení těla
  • Zabraňuje oslabení svalů pánevního dna
  • Fyzicky připravuje váš organismus na porod
  • Dodává příjemný pocit z fyzické námahy
  • Zvyšuje sebedůvěru  

.

Cvičení v těhotenství by měla vždy určitě předcházet konzultace s lékařem. Rozhodnutí o tréninku ovlivňuje kromě zdravotního stavu i to, zda ženy pravidelně sportovaly i před otěhotněním. Za pravidelné cvičení se považuje to, které probíhá minimálně dvakrát týdně. Většina lékařů pak rozhodně nedoporučuje začínat hodně sportovat během těhotenství těm ženám, které dosud maximálně chodily do kanceláře do schodů. Pro tyto ženy je pak vhodnou alternativou třeba chůze, procházky, plavání. Velmi vhodné je také cvičení na míčích.

.

V našem centru můžete navštěvovat lekce JÓGY PRO TĚHOTNÉ systémem A.Smékalové.

 

Jedná se o ucelený systém cvičení pro období těhotenství a to od momentu zjištění těhotensvtí až do samého okamžiku porodu. V průběhu cvičení jsou voleny pozice vhodné pro těhotné a v hodině se dýchá plným jogovým dechem. Vyučuje se také bhastrika (dech.cvičení) pro těhotné. Tento systém zaručuje zachování svalových skupin v průběhu těhotenství a naučí relaxovat.

 

Struktura lekce:

  • protažení
  • pránájáma (dechové cvičení)
  • ásany (tělesné cvičení)
  • relaxace

 

Proč cvičit jógu pro těhotné:

Během těhotenství se tělo ženy začíná značně měnit a je žádoucí mít tyto změny pod kontrolou, pokud nechceme ztratit své původní tvary a chceme se i po porodu cítit dobře. Jóga nám pomáhá zbavit se přebytečného tuku, celulitidy, zjizvení, křečových žil, ochablého bříška, povadlých prsou, hemeroidů, problémů s močovými cestami, s vybočenými ploténkami, nedostatku sebevědomí či depresí během těhotenství.

 

V jakém období cvičit jógu pro těhotné:

Systém je upraven tak, aby mohla cvičit i žena, která ještě nedokončila první trimestr. Cvičení probíhá velmi nenásilně a pomalu. Lektorka seznamuje maminky se zásadami cvičení a plným jogovým dechem.

Systém jógy pro těhotné je koncipován pro celé těhotenství. Veškeré pozice jsou nenásilné a vhodné až do samotného konce těhotenství. Pokud se v určitém období necítíte nejlépe, sami uznáte, že je lepší odpočívat doma v klidu.

 

Zásady cvičení jógy pro těhotné:

Žena by měla znát svůj aktuální zdravotní stav. Neměla by nikdy přetěžovat své tělo a necvičit tak, aby se cítila unavená, ale pouze tak, aby tělo bylo dobře protažené, mysl uvolněná a její intelektuální vědomí zase o něco chytřejší a pozornější.

 

Oblečení a pomůcky:

Oblékněte si volné a pohodlné oblečení z přírodních materiálů. Podložky a deky jsou k dispozici v sále. Z hygienických důvodů však doporučuji mít vlastní podložku nebo alespoň ručník.

 

Kdy cvičíme:

Lekce jógy pro těhotné probíhají pravidelně ve čtvtek od 16:30 do 17:45 ve Wellness centru Vrchlabí.

 

Již od samého početí spoluvytváří žena pro svůj plod vnitřní prostředí, ve kterém se bude plod vyvíjet. Dítě již od této chvilky sdílí s matkou všechny stavy, které zažívá a budou ho podstatně ovlivňovat celý život.

Své tělo jsme dostali jako dar, měli bychom ho uchovat v co nejlepší kondici a zdraví. A nyní je na nás kladen nejdůležitější úkol - být zodpovědné za zdraví své i další bytosti, jak po stránce fyzické, tak po stránce psychické.
.
Jóga není zázračný lék, ale v praxi ověřený návod na udržení zdraví a psychické pohody v průběhu těhotenství. Vždy je to však jen práce sama na sobě, která je spojená o další vědomou povinnost péče o nového tvorečka.

 

.

zpět

 

Načerpejte novou energii právě u nás... chci sportovat

Aktuality