Aktuality

11.03.2010

Co je pro naše tělo, kondici a hubnutí nejlepší

 

Máte pocit, že čím více se při cvičení zapotíte, tím lépe?                        Nebo naopak odcházíte z tělocvičny se suchým tričkem?

Co je pro naše tělo, kondici a hubnutí nejlepší?

Při návštěvě fitnessu potkáte jak ženy zborcené potem, tak ty, které odcházejí domů a to, že trápily své tělo hodinovým cvičením, na nich není vůbec vidět. Přímá úměra mezi množstvím prolitého potu a intenzitou cvičení neexistuje. Každý člověk je svým způsobem jedinečný a každý z nás má jiné tělo, tudíž i jinak funguje.

Pokud intenzivním cvičením myslíme aerobní aktivitu (např. spinning), tak tady je velmi pravděpodobné, že pokud člověk přidá do kopce, tak se také začne více potit. Při intenzivním cvičení v posilovně to ale může být úplně jinak. S třicetikilovou zátěží můžete cvičit bez jediné kapky potu a ani při výrazném zvýšení zátěže se potit nemusíte.

Každý z nás má jinak nastavenou intenzitu pocení nejen při zátěži, a proto podle množství vypoceného potu nejde hodnotit úsilí vydané při cvičení ani množství spálených kalorií.

 

Minimálně deset minut

Lidský organismus se potí kvůli tomu, aby se ochlazoval. Někdo se potí málo, jiný zase více. Čím více se člověk potí, tím více se z těla odvádí voda a sůl (minerály). Pocení tedy reguluje tělesnou teplotu a to z důvodu přirozené potřeby ochlazovat se. Proto je důležité v průběhu tělesné aktivity doplňovat tekutiny. Každá fyzická aktivita souvisí s výdejem energie.

.

Jak je to tedy s odbouráváním tuků?

Prvních deset minut si tělo bere zásoby z glykogenu. Podkožního tuku se v tak krátké době aktivita pravděpodobně ani nedotkne. Po dalších deseti až patnácti minutách přestane přeměna probíhat anaerobním způsobem a začne probíhat aerobně. Ale není to tak, že po deseti minutách by se nám měl automaticky odbourávat tuk. Podkožní tuk se odbourává velice složitým způsobem, s odstupem hodin od pohybové aktivity. Samotné pocení tedy s odbouráváním tuků přímo nesouvisí.

 

Aerobní či silové cvičení

Jak již bylo řečeno, při aerobním tréninku se většina lidí potí mnohem více než při silových aktivitách. Je to dané tím, že při aerobních aktivitách se tělo více zahřívá a vzápětí musí pocením vyrovnat teplotu. Při posilování se cvičí obecně pomaleji a s pauzami, proto není nadměrné pocení nutné.

S množstvím vydaných kalorií, ale pocení nesouvisí. Je prokázáno, že ještě 48 hodin po fyzické aktivitě je rychlost metabolismu vyšší a tělo spaluje více kalorií. Aerobní trénink působí příznivě také na naši tělesnou vytrvalost a kardiovaskulární systém.

Silové aktivity, jako je posilování s činkami nebo na strojích proto primárně nepomáhají odbourávat tuk tolik jako sporty aerobní - vytrvalostní. Na druhou stranu čím více svalů, tím větší množství spálené energie v době klidu. Svaly formují postavu a i při vyšší váze zlepšují vzhled celé postavy. Silové cvičení také pomáhá budovat svalovou hmotu a zpevňuje kosti. Mimoto zvyšuje rychlost a sílu. Nejlepší je proto kombinovat oba dva druhy cvičení - aerobní i silové.

 

Zapotíte se!

Pokud máte přes toto všechno pocit, že jen sport, při kterém se pořádně zapotíte, vám přinese dobrý pocit zadostiučinění, vsaďte na některou z následujících aktivit:

 

SPINNING

Spinning je ideální prostředek ke zhubnutí. Při jedné lekci průměrně spálíte 1600 až 2900 kJ. Nezatěžujete vaše klouby. Pravidelný trénink Vám pomůže účinně tvarovat a zpevňovat Vaši postavu. Získáte pevný zadeček a štíhlé nohy.

 

FITBOX

Fitbox je aerobní cvičení výrazně napomáhající ke zhubnutí. Při jedné lekci průměrně vydáte 1200 – 3000 kJ. Pravidelný trénink Vám pomůže účinně tvarovat a zpevňovat Vaši postavu. Dostane Vás do kondice a psychické pohody.

 

BĚH NA LYŽÍCH

Běžkování je komplexní trénink na procvičení celého těla. Jde o sport poměrně zdravý, nezatěžuje klouby a šlachy a vzhledem k tomu, že jde o aerobní zátěž, dobře se při něm i hubne. Za jednu hodinu běžkování spálíte až 1800 kJ, a pokud pojedete v mírném tempu, půjde většina energie na úkor tuků. Potit se budete určitě, a to i přesto, že se provozuje venku v chladném prostředí. Nezapomeňte proto na funkční prádlo, které zahřeje a zároveň odvede přebytečný pot.

zpět

 

Načerpejte novou energii právě u nás... chci sportovat

Aktuality